Niina Palm Kujansuu föddes 1985 och är mestadels uppvuxen i Göteborg. Tjugo år gammal besökte hon en spelmansstämma där hon förälskade sig i folkmusiken och den irländska folkmusiken i synnerhet, vilket kom att färga hennes sound för evigt. Året därpå började hon på Bollnäs folkhögskolas ettåriga singer/songwriterlinje där hon fick lektioner i sång, gitarr, låtskrivande, inspelningsteknik, gehör och musikbranschkunskap. Hon fick även chansen att prova på att spela i olika sättningar och på det viset hitta fram till sitt sound ytterligare. Det var också i samband med detta som hon började använda sig av artistnamnet Unelma. Unelma är Niinas andranamn som betyder dröm på finska och är efter Niinas farmor, som kom från Finland.
Efter singer/songwriterlinjen så gick Niina kvar ett år till på Bollnäs folkhögskola och studerade klassisk gitarr. Hon tänkte att om hon blev bättre på att spela gitarr, så kunde hon också skriva ännu bättre låtar.

Året efter det sökte hon in till den tvååriga låtskrivar- och musikproduktionsutbildningen Musikmakarna i Örnsköldsvik. Undervisningen drivs i projektform och består av autentiska låtskrivaruppdrag. Har man tur kan man som elev få sin låt utgiven av en etablerad artist. Niina valde dock kort inpå utbildningen att istället fortsätta att förkovra sig i sin egen stil då hon insåg att det var detta hon huvudsakligen brann för, och som examensarbete släppte hon debutalbumet "The Gallop". 

Efter Musikmakarna flyttade Niina tillbaka till uppväxtstaden Göteborg där hon skaffade sig några medmusiker och började spela live mer frekvent. Hon och medmusikerna hade dock ingen överenskommelse om samarbete på sikt varför de med tiden gick skilda vägar. Niina tog i samband med detta ett litet uppehåll från musiken då hon bland annat slutförde den bok som hon börjat skriva på sju år tidigare. Hon blev dock inte nöjd med boken som helhet, och istället för att försöka få den utgiven började hon att göra om de delar hon var nöjd med till låtar. Hon hade därmed nått ytterligare en milstolpe på vägen till den låtskrivare hon är idag; i huvudsak svenska texter, och fokus på texten.

Nu ville hon prova att vara en del av en annan sorts band än tidigare, ett fast band med mer uttalade mål, och startade därför "Unelma Band". Tillsammans med en gästmusiker gjorde de ett antal live- inspelningar tillsammans, som gavs ut som två EP:s våren 2015. Ett par av Niinas gamla låtar fick bilda EP:n "After Winter Comes Spring" och de nya, som respresenterar Niinas senare låtskrivande, fick bilda EP:n "Bitar av Sverige". (Om ni har undrat över vem Katja i "Katjas sång" och "Katjas andra sång" är, så är det en av karaktärerna i Niinas icke- utgivna bok).
Unelma Band hann dock inte mer än att genomföra detta inspelningsprojekt följt av en releasekonsert, så splittrades gruppen. Två av gruppmedlemmarna hade av olika anledningar inte längre tid för bandet. Niina återtog då sitt soloartistnamn Unelma och anpassade arrangemangen i sin repertoar för att uppträda solo eller som duo tillsammans med basisten i Unelma Band, Stig Donnerland, som hon fortsatt samarbetet med. Sedan bandet splittrades skrev och spelade hon även in nytt material som släpptes 15:e september 2016 i form av albumet "Än finns det tid", där Stig Donnerland medverkar på bas.

Den 19:e augusti 2018 släppte Niina en podcast som utgjorde den första delen av hennes projekt "Motståndskraft". Andra delen består av en skiva som gavs ut den 11 juni 2019. Läs mer om projektet här. Projektet innebar nästa milstolpe mot Niinas nuvarande artistskap, som handlar om att integrera musiken i projekt som lyfter olika samhällsfrågor. Niinas stora musikintresse har genom åren gjort det svårt att få tid att engagera sig i samhällsfrågor vilket hon också vill göra så då tänkte hon tillsist, varför inte slå två flugor i en smäll? I samband med denna brytpunkt har också Niina fattat ett svårt beslut- att sluta använda artistnamnet Unelma och bara kalla sig Niina Palm. Unelma var ett självklart val av artistnnamn när hon började satsa på musiken och det är ett namn som ligger henne varmt om hjärtat, men namnregistrering hos Patent- och registreringsverket gäller bara i tio år och namnet används nu av flera andra artister. Hon hade kunnat förnya patenten men kände samtidigt inte att det var värt det: Hon vill egentligen inte gömma sig bakom ett artistnamn när hon lyfter för henne viktiga samhällsfrågor och det underlättar marknadsföringen att i alla sammanhang kalla sig samma namn. Namnet Niina Palm har också fungerat bättre ur marknadsföringssynpunkt.
Och i och med att hon gjort flera releaser i namnet Unelma bär hon det ändå vidare med sig.